S Y A Z W A N I T Y P I N G
Follow here


JENIS TELEVISION ON Thursday, June 8, 2017 AT 1:41 PM


  • LCD (Paparan Kristal Cecair) 

Seperti namanya TV LCD memiliki kristal cair di antara panel layar TV yang akan diaktifkan apabila arus elektrik dibekalkan dan dari sini terhasilnya imej di layar. LCD menawarkan nisbah kontras yang tinggi 150,000:1 dan refresh pada kadar 50 bingkai sesaat. LCD memberikan paparan sudut 45 darjah. Perkembangan terbaru TV ini termasuk kemasukan IPS teknologi dan satelit LCD. TV ini adalah ekonomi dan dengan itu adalah pilihan bagi kelas pertengahan.



  • LED (diod pemancar cahaya) 

Terdapat persamaan antara teknologi TV LCD dan LED. Kedua-duanya mempunyai Kristal Cecair antara panel paparan tetapi perbezaan asas adalah bahawa TV LED menggunakan Diod Pemancar Cahaya (Light Emitting Diodes, LED) sebagai cahaya belakang manakala TV LCD menggunakan cahaya CCFL (Cold Cathode Fluorescent Lamps). TV LED lebih nipis jika dibandingkan dengan TV LCD dan ianya menawarkan kecerahan yang lebih baik. LED TV dikelaskan berasaskan lokasi LED s dalam mereka. Apabila LED s dipasang di tepi TV dikenali sebagai Edge TV LCD dan apabila LED s dipasang sepenuhnya dikenali sebagai LED TV Penuh. 


  • TV Plasma 

LED dan TV LCD menggunakan teknologi yang agak sama, lain pula halnya dengan TV Plasma. Pelepasan gas dalam TV membebaskan elektron yang melanda titik warna RGB dan mewujudkan warna pada skrin. Prestasi bijak juga terdapat beberapa perbezaan dalam LCD dan Plasma TV. Manakala TV LCD menawarkan nisbah kontras 1,50,000:1 untuk 2,00,000:1 TV plasma mempunyai nisbah kontras 20,00,000:1. TV plasma refresh pada kadar 600 bingkai satu saat berbanding TV LCD 50 bingkai sesaat. Jarak tontonan adalah 1.7m untuk TV 42 inci dan menawarkan sudut paparan 178 darjah. Mereka mempunyai beberapa kelemahan juga seperti mempunyai paparan skrin warna yang pudar ,terlalu cepat panas dan tidak cekap tenaga.

Labels:




Older Post | Newer Post