S Y A Z W A N I T Y P I N G
Follow here


CONVOCATION PREPARATION ON Tuesday, October 11, 2016 AT 11:22 AM


Assalammualaikum, hai alhamdulillah, akhirnya selesai jugak konvokesyen kolej vokasional. Seronok yang teramat sampai demam. So nak share sikit persediaan untuk ke alam konvo.

Bayar yuran
Yaa pastikan semua yuran dilunaskan sebelum konvo, jika tidak anda mungkin tidak layak ke konvo. Dan anda jugak perlu membayar yuran konvo anda. Yuran ditentukan oleh kolej anda, bagi kolej vokasional, para graduan dikenakan bayaran RM 250 seorang bagi jubah dan segalanya. Jadi menabunglah dari awal.

Cari Pakaian Konvo
Pakaian konvoi amat penting, jika salah etika mungkin anda tidak dibenarkan masuk ke dewan konvo. Pastikan pakaian itu menutup aurat. Jangan lupa ikut tema kolej masing-masing. Scha memang cerewet bab pakaian, jadi memang take time membeli, akhirnya scha pakai baju ARCO iaitu kurung muetia. Kasut pulak mesti bertutup depan dan bertumit tak lebih 3 inci, kasut scha beli di OPERA murah dan lawa. Selendang pun murah saja.


Cari Tempat Tinggal
Rasanya ini paling penting, bagi yang berkonvo jauh silalah cari tempat tinggal awal. Boleh cari di laman web agoda dan booking.com. Bagi scha di negeri sembilan konvonya, maka terpaksa mencari tempat tinggal. Scha pilih Nilai Spring Resort di nilai berdekatan sangat dengan usim, jadi mudah untuk ke usim.Bagi parents scha book hotel youniQ di sepang kerana hotel yang berdekatan sudah penuh.

Cari Pengangkutan ke Konvo
Pastikan anda mencari kenderaan untuk ke konvo anda, di sebabkan konvo scha jauh dari rumah dan parents pergi lewat maka scha terpaksa book flight, okay boleh book flight air asia yang murah, jika budget ciput. Layari lama web airasia, scha pilih flight sebab airport dekat dengan rumah, di samping sudah lama tidak menapak naik flight.

Cari Kereta Sewa
Bagi memudahkan pegerakan scha di negeri sembilan scha dan kawan scha sewa kereta viva auto RM 90 sehari. Scha sewa selama 4 hari dan dicas sebanyak RM 330. Murah kan? Kereta scha pick up dirumah beliau, tetapi jangan risau dari KLIA untuk kerumah beliau akan ada partner beliau yang menjalankan perniagaan pebret known as Abang Fahmi, abang ni lah yang tolong scha,siap tunjuk jalan lagi. So mudah kan? sampai je dah boleh tanya apa yang korang nak tahu, seperti jalan, kedai makan. Pastikan ada lesen ya untuk menyewa kereta. Buat salinan kad pengenalan, lesen dan kad pelajar.Boleh hubungi abang nick untuk kereta sewa 0199515071 boleh whatapps atau call terus.

Cari phothog
Ya ini part penting zaman sekarang, scha cari phothographer yang boleh tahan pro lah jugak hahah, abang wildan. RM 100 cover untuk 5 pelajar selama sejam, shoot and burn. Scha mintak dia cover convo and preconvo. Preconvo scha buat dengan kawan sehidup sejiwa. Convo scha buat dengan family and my bestfriend yang ta sempat grad.Dia seorang yang mudah bekerjasama and hasilnya semestinya lawa sangat, so kalau nak konvo area USIM boleh cari abang wildan 0148041969.

Cari Mua
Mua? Okay for girls yang nak make up boleh lah survey MUA yang berdekatan, scha cari MUA dari seremban, she student lagi, hasil touch dia pun lawa ya amat. So kalau nak boleh contact beliau  lysa 0102180748.

Layan sikit gambar convo yaa.








Older Post | Newer Post