S Y A Z W A N I T Y P I N G
Follow here


LAPORAN SUKANEKA ON Friday, August 11, 2017 AT 3:38 PM
PENGENALAN
Permainan sukaneka adalah sesuatu aktiviti yang dilakukan untuk bermain, berseronok dan mengisi masa lapang. Menerusi permainan sukaneka, para peserta dapat membina sifat jasmani dan sosial seperti yang diingini. Kepantasan, daya tenaga, ketangkasan, kemahiran dan game sense adalah beberapa contoh sifat jasmani yang diperlukan. Selain itu, permainan sukaneka juga dapat memberikan pengalaman dan pengetahuan kepada penganjur dalam pengelolaan sesuatu pertandingan seperti ini. 

OBJEKTIF 
Melengkapkan PBS bagi modul Supervisory Skill 1 Mengeratkan lagi silaturrahim di kalangan peserta. Membentuk peserta agar sentiasa bersikap positif. Memberi peluang kepada peserta dalam menunjukkan bakat masing masing. Melahirkan nilai-nilai murni dalam diri seperti bekerjasama, rajin dan bertanggungjawab. Menambahkan nilai pengetahuan dan pengalaman guru pelatih dalam penghasilan kertas kerja. 
  
MATLAMAT 
Matlamat sukaneka ini diadakan adalah untuk melatih pelajar dalam menganjurkan dan mengendalikan program.memupuk semangat kerjasama, persefahaman dan interaksi yang sihat di kalangan peserta. Selain itu, aktiviti permainan sukaneka yang dijalankan dapat membentuk sikap dan amalan positif di kalangan peserta dengan menunjukkan disiplin yang tinggi. 

TARIKH MASA DAN MASA

Tarikh: 4 April 2014 Masa: 3.00 – 5.00 petang Tempat: Kolej Vokasional Balik Pulau

PENGENDALI / FASILATOR YANG TERLIBAT

Ketua Program
Mohammad Harif Bin Abdul Shukor 

Penolong Ketua Program
Fatin Nur Liyana Binti Che Hat

Setiausaha
Nur Syazwani Binti Najeeb

Penolong Setiausaha
Wadatul Izzati Binti Saafi

Bendahari
NurSyazana Binti Mohd Adman

Ahlijawatankuasa

AJK Aktiviti
Siti Solehah Binti Mohd Darus
Nor Shafieqa Binti Hasrol Zafian
Muhammad Izzat Farhan Bin Zaini

Ajk Peralatan
Muhammad Hafiz Bin Azemi
Muhd Nasih Ulwan Bin Mohd Isa
Muhammad Sayuti Bin Che Yahya

Ajk Hadiah
Nurul Farah Najihah Binti Hairur Azmi
Nur Syazana Binti Azmi
Nur Adilah Binti Wan Sabberi

Ajk Kebersihan
Meor Zulfitri Bin Abdul Jalil
Muhammad Khairul Anuar Bin Mohd Asri
Mohd Syaiful Izuan Bin Ahmad

Ajk Keselamatan
Muhamad Riduan Sapiq Bin Talib
Mohd Syukri Bin Mansor
Muhammad Zharif Bin Murtadza
Muhammad Kamarul Asyraf Bin Mohd Zain

Ajk Makanan
Mohamad Faiz Rizal Bin Mohd Bakari
Mohamad Asyraf Bin Ahmad Tharmizi
Nur Annisa Izzati Binti Jasni
Nur Amirah Binti Wan Sabberi

BILANGAN PESERTA YANG HADIR

24 orang (18 lelaki , 6 perempuan)

SENARAI ALATAN DAN MAKANAN ALATAN 
Game Ikatan Lovely Dovely
  • Tali
  • Belon
  • Baldi
Game A4
  • Kertas A4
MAKANAN 
  • Air (Muhd Nasih Ulwan Bin Mohd Isa)
  • Mineral water (Muhd Harif Bin Abdul Shukor)
  • Apollo (Muhammad Izzat Farhan Bin Zaini)
  • Mee Goreng (Nur Syazwani Binti Najeeb)
  • Bihun Goreng (Mohd Syaiful Izuan Bin Ahmad)
  • Roti (Muhammad Faiz Rizal Bin Mohd Bakari)
  • Kek (Nur Amirah ,Nur Adilah Binti Wan Sabberi)
  • Agar-Agar (Nur Annisa Izzati Binti Jasni)
  • Gula-Gula (Nur Shafieqa Binti Hasrol Zafian)
  • Perkakasan Makanan (Fatin Nur Liyana Binti Che Hat)
KAEDAH PELAKSANAAN
Pembahagian Kumpulan
  • Game A4
Kumpulan A : 6 orang dari 3 Elektronik 1
Kumpulan B : 6 orang dari 3 Elektronik 3
  • Game Ikatan Lovely Dovely
Kumpulan A : 6 orang dari 3 Elektronik 1
Kumpulan B : 6 orang dari 3 Elektronik

SENARAI PESERTA BAGI AKTIVITI YANG DIJALANKAN
  • Game A4
Azim Aiman Faez Amirul Shafiq Fakhrullah Izzul Irfan Safwan Ikhwan Syafiq Ridhwan Syazwan
  • Game Ikatan Lovely Dovely
Faez Rosza Halifi Hafika Nabil Khairani Raja Diana Yusri Fathihah Zaim Syasya

PROSEDUR PELAKSANAAN
  • Game Ikatan Lovely Dovely
Setiap kumpulan ada 6 peserta ,diikat kaki diantara dua peserta ,mereka diminta membawa belon di antara badan mereka dalam keadaan kaki berikat dan meletakan belon tersebut ke dalam baldi seberapa banyak yang boleh dalam masa 5 minit.Sekiranya belon jatuh perserta diminta bermula dari garis MULA.
  • Game A4
Setiap kumpulan ada 6 peserta ,peserta diberi 4 keping kertas A4 dan harus begerak melalui kertas A4 sejauh yang boleh dalam masa 5 minit ,sekiranya perserta terkeluar pada kertas,mereka harus bermula pada garis MULA.

LANGKAH-LANGKAH PELAKSANAAN PERMAINAN SUKANEKA
  • Sebelum memulakan permainan, pastikan segala peralatan dan kawasan permainan telah siap sedia untuk digunakan.
  • Kumpulkan para peserta yang terlibat dengan sukaneka ini.
  • Terangkan cara melaksanakan setiap aktiviti dalam sukaneka ini.
  • Berikan penerangan kepada semua pasukan mengenai peraturan dan syaratsyarat permainan yang dijalankan.
  • Ingatkan peserta tentang langkah-langkah keselamatan dan kaedah yang sepatutnya digunakan dalam setiap aktiviti dalam sukaneka ini.

PEMENANG 

GAME A4
Tempat Pertama : Kumpulan 3 Elektronik 3
Tempat Kedua : Kumpulan 3 Elektronik 1

Game Ikatan Lovely Dovely
Tempat Pertama : 3 Elektronik 3
Tempat Kedua :3 Elektronik 1

MASALAH DAN PENAMBAHBAIKKAN 

MASALAH
Terdapat perserta yang tidak hadir pada saat akhir

PENAMBAHBAIKKAN
Menyediakan pemain simpanan.

MASALAH
Peralatan yang dibawa tidak mencukupi
PENAMBAHBAIKKAN
Menyediakan peralatan simpanan .

MASALAH
Peserta terlewat kerana mempunyai hal lain

PENAMBAHBAIKKAN
Membuat perancangan yang teliti.

RUMUSAN 
Sukaneka ini telah berjaya dianjurkan dengan jayanya dengan kesemua objektifnya dan matlamat telah tercapai. Pihak jawatankuasa pengelola mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua guru dan peserta yang terlibat.  

Disediakan Oleh :
(NUR SYAZWANI BINTI NAJEEB)
SETIAUSAHA PROGAM SUKANEKA,
KOLEJ VOKASIONAL BALIK PULAU.

Labels: , , ,




Older Post | Newer Post