S Y A Z W A N I T Y P I N G
Follow here


PULAU LANGKAWI ON Thursday, January 18, 2018 AT 3:21 PM
Assalammualaikum, hari ini nak berkongsi tentang percutian ke LANGKAWI actually ini trip BULAN OGOS sekarang baru ada masa untuk berkongsi. Apa apa pertanyaan boleh bertanya di FACEBOOK.Trip ini 5D4N. Tapi ini bukan trip budget memandangkan kami hendak berseronok dan mahukan penginapan yang selesa. HARGA DAN ITINERARY di akhir ya. 

LAPANGAN TERBANG LANGKAWI
Lapangan terbang di sini kecil sahaja. Sampai sahaja mohon ambil map untuk rujukan sepanjang di sana.Sekiranya belum ada kereta anda boleh menyewa melalui agen-agen di sekitar airport.

PRIMAROSE CHALET
Lokasi: Tanjung Rhu 
Waze: Primarose Chalet
No Tel: 010-5031366
Penginapan ini terletak jauh dari town di penghujung pulau rasanya, tapi bagi yang inginkan privasi jauh dari mat salih dan minah  berjemur disyorkan sini,sebab masih belum ramai orang. Pepagi terjun sahaja untuk mandi laut, disediakan shower untuk bilas badan jugak bagi penghuni chalet.Chalet yang sememangnya seaview dan owner yang ramah bernama kak rose.Rate satu malam RM200 semalam untuk bilik couple kalau bilik family muat 4-5 orang RM 250 semalam. 

GALERI PERDANA
Lokasi: Galeria Perdana Jalan Ayer Hangat, Mukim Kilim
No Tel: 04-959 1498
Waktu : 08:30 Pagi - 05:30 Petang 
Harga: RM 5
Galeria Perdana adalah inspirasi Perdana Menteri Ke-4, Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad dan Tun Dr. Siti Hasmah Bte Mohd Ali. Ianya bertujuan menyimpan, mempamer dan berkongsi dengan orang ramai berkenaan pelbagai anugerah, cenderahati dan hadiah yang diterima dari Ketua-Ketua Negara, pemimpin-pemimpin dalam dan luar negara serta masyarakat Malaysia semasa pentadbiran beliau sebagai Perdana Menteri. Galeria Perdana adalah merupakan gabungan 3 buah bangunan dua tingkat bersambung yang bercirikan Senibina Oriental. Ianya dibina dalam 2 fasa. Bagi yang meminati sejarah anda boleh ke sini.

DATARAN HELANG

Lokasi: Kuah Jetty
Waze: Dataran Helang
Waktu: Setiap Hari
Harga: Percuma
Di sini anda berpeluang melihat patung helang merah coklat gergasi sedang bersedia untuk terbang yang dibina sebagai mercu tanda Pulau Langkawi. Angin laut yang menenangkan membuat Dataran Lang sesuai untuk berjalan santai dan bergambar. Terdapat juga beberapa buah kerusi untuk bersantai yang disediakan dikawasan berhampiran. Ini adalah port bergambar dan bersantai. Terdapat jugak aktiviti air seperti mengayuh swan di tasik sebelum masuk ke dataran helang dan restoran di seberang tasik.

TAMAN LAGENDA
Lokasi: Jetty Point, Kuah 
Waze: Taman Lagenda 
Waktu : Setiap Hari 
Harga: Percuma 
Taman Lagenda langkawi adalah idea dari Tun Mahathir dan mula dibuka secara rasmipada tahun 1996. Dahulunya taman ni adalah pantai dan lautan kemudian ditambak seluas 50 ekar. Tujuan taman lagenda langkawi dibina adalah untuk 'menghidupkan semula' cerita-cerita lagenda dan mitos pulau langkawi. Taman ni mempunyai empat buah tasik buatan, sebuah lagun dan pantai. Selain itu, taman ini memang sesuai untuk beriadah. Terdapat pathway untuk korang berbasikal atau berjogging. Terdapat jugak tempat rehat.Di sini anda jugak boleh feeling musim luruh.

ORIENTAL VILLAGE
Lokasi: Burau Bay
Waze: Oriental Village
Waktu : 9 Pagi - 9 Malam
Oriental village terletak di Burau Bay. Di sini terdapat tarikan Langkawi iaitu Cable Car dan beberapa aktiviti lain.

CABLE CAR
Lokasi: Oriental Village
Waktu : Rujuk jadual di Panorama Langkawi
Kereta Kabel Langkawi yang merupakan kereta kabel paling curam di dunia dengan kecuraman 42 darjah. Disamping itu, kereta kable ini juga merupakan yang terpanjang di dunia dengan kepanjangan 2.2km dan mempunyai tali kabel sepanjang 950 meter. Kereta Kabel Langkawi ini terletak di Gunung Mat Cincang yang berketinggian 709 meter di atas paras laut ke puncak. Stesyen pertama yang jauhnya 1700 meter terletak pada ketinggian 650 Meter, disini anda boleh turun untuk mengambil kereta kable yang seterusnya yang akan membawa anda kepuncak. Dinasihati anda semak jadual penyelengaraan Cable Car di laman web rasmi panoramalangkawi.com sebelum datang.

SKYBRIDGE DAN SKY GLIDE
Lokasi: Mat chinchang
Harga: RM 15 
Sky Bridge siap dibina pada tahun 2004 dibina di atas gunung Machinchang. Boleh diakses dari Stesen Atas dengan Sky Glide atau dengan berjalan kaki melalui trek yang disediakan, tergantung pada kira-kira 100m di atas tanah dan ia dapat menampung sehingga 250 orang pada masa yang sama. Ia berayun di atas membawa pelancong ke hutan dara dengan pemandangan yang menakjubkan.

SkyGlide adalah kabin adalah seperti lif dengan penamat panel kaca di semua pihak. SkyGlide adalah cara lebih cepat dan mudah untuk melawat SkyBridge. Dengan 94 meter panjang trek, kabin SkyGlide boleh menampung sehingga 12 penumpang atau 1050 kilogram beban per perjalanan. Ia mengambil masa kurang dari 2 minit untuk kabin untuk bergerak dari stesen ke SkyBridge. Tiket SkyGlide dijual secara berasingan daripada tiket SkyCab standard. Untuk bayaran tambahan sebanyak RM10 untuk dewasa dan RM7 untuk kanak-kanak, pelawat boleh menggunakan SkyGlide untuk perjalanan perjalanan dan perjalanan pulang anda. 

TIME TRAVEL 
Lokasi: Oriental Village
Harga: RM 20
Time Travel adalah ruang futuristik yang dilengkapi dengan teknologi terkini untuk mengubah imaginasi anda menjadi kenyataan. Ambil perjalanan di dalam minda anda dan perjalanan ke hujung imaginasi anda di Imaginarium pertama Malaysia! Ruang yang menarik dengan pemasangan yang inovatif, mendalam dan interaktif untuk membawa anda ke seluruh dunia yang berbeza dengan kemungkinan tidak berkesudahan.

SKYDOME
Lokasi: Oriental Village
Harga: Percuma dengan pembelian tiket Cable Car
SkyDome boleh menampung maksimum 50 pax dengan kira-kira 10 minit pameran. Dilengkapi dengan 12 projektor, SkyDome menawarkan 360 derajat unjuran imej 3D yang dengan mudah meliputi bidang pandangan anda. Sensasi ini ditarik ke dimensi seterusnya dan dipertingkatkan lagi dengan definisi tinggi (HD). Anda perlu beratur dan menuggu waktu untuk menyasksikanya. Hanya 50 orang pada satu masa.

SKYREX
Lokasi: Oriental Village
Harga: Percuma dengan pembelian tiket Cable Car
Selepas memasuki SkyRex, pelawat mengambil tempat duduk mereka di atas simulator bergaya trem dan diambil dalam perjalanan selama 5 minit yang penuh dengan keseronokan yang merosakkan platform deria-deria, gerakan dinamik, letupan udara, semburan air, getaran, pencahayaan dramatik, bunyi sekeliling dan filem 3D yang diunjurkan ke hadapan dan kedua-dua sisi trem, menggabungkan untuk memberikan pengalaman yang paling realistik. Dilengkapi dengan lima projektor versi 3D, penumpang dalam persekitaran 3D simulasi yang dihasilkan pada skrin surround melengkung dikelilingi oleh unjuran 3D yang digabungkan dengan pelbagai kesan 4D.

3D ART MUSEUM
Lokasi: Oriental Village
Harga: RM30
Mempunyai lebih daripada seratus lukisan 3D interaktif, secara seni lukisan dicat oleh sekumpulan artis antarabangsa berbakat. Terdapat sembilan zon tema yang berbeza yang anda akan benar-benar menikmati. Zon yang berlainan termasuk Zon Akuarium, Zon Safari, Zona Fantasi, Zon Ilusi Optik, Zon Malaysia, Zon Klasik, Zon Hall Utama, Zon Interaktif 1. Kami jugak berkesempatan melihat tayangan 3D di sini.

MAKAM MAHSURI
Lokasi: Jalan Makam Mahsuri, Kampung Makam Mahsuri
Waktu : Setiap Hari 9 Pagi-6 Petang 
Harga: RM 12
Makam Mahsuri ini telah dibina semula dan dilengkapi dengan muzium, teater traditional dan rumah Kedah yang melambangkan seni bina rumah Langkawi yang popular pada ketika itu.Tempat ini juga dikatakan dibina di bekas tapak rumah Mahsuri.Anda boleh mengetahui segalnya tentang Mahsuri. Di dalam kompleks tersebut juga terdapat sebuah perigi yang digelar perigi Mahsuri. 



MUZIUM PADI
Lokasi: Jalan Makam Mahsuri, Kampung Makam Mahsuri
Waktu : Setiap Hari 9 Pagi-6 Petang 
Harga: RM 12
Laman Padi pada dasarnya bermakna sawah. Kompleks terbuka yang luas ini terdiri daripada bilangan sawah, taman herba dan galeri atau muzium di mana proses dan evolusi penanaman padi & penuaian di Langkawi dipamerkan. Jadi jika anda suka pelancongan agro, kehijauan hijau dan ingin menghabiskan sedikit masa dengan alam semula jadi dan pada masa yang sama memahami bagaimana padi ditanam yang merupakan produk utama eksport untuk Malaysia, maka ini akan menjadi tempat yang baik untuk melawat dan menghabiskan beberapa jam atau lebih. Ia ditubuhkan pada bulan Jun 1999.

UNDERWATERWORLD
Lokasi: Pantai Cenang
Waktu : Setiap Hari 9:30 Pagi - 6:30 Petang 
Harga: RM 36
Terdapat hidupan marin yang merangkumi lebih daripada 500 spesies ikan dan hidupan lain banyak air.Ia juga mempamerkan pelbagai jenis burung, haiwan dan penduduk lain yang terdapat di hutan hujan tropika, iklim sederhana dan juga kawasan-kawasan sub-Antartika. Ditubuhkan pada bulan Ogos 1995.Terdapat kiosk maklumat, galeri hidupan liar dan bilik / video audio 3D dengan kapasiti 200 di mana anda boleh belajar dan mengumpul pelbagai maklumat mengenai burung, haiwan dan hidupan akuatik.Ada terowong 15 meter panjang di Underwater World yang anda akan berjalan melalui. Tetapi yang mempamerkan pelbagai hidupan marin eksotik hanya dalam tangki kaca yang diukir di dinding. Walau bagaimanapun koleksi yang hebat dan paparan keseluruhan adalah sangat mengagumkan.

AYER HANGAT VILLAGE
Lokasi: Pantai Cenang
Waktu : Setiap Hari 9 Pagi - 5 Petang 
Harga: RM 5
Ayer Hangat Village adalah kompleks budaya moden yang terletak 14km di utara Bandar Kuah. Pusat tarikan di sini adalah telaga air bertingkat tiga bertingkat. Sebahagian yang paling menarik ialah ia adalah air panas air garam semulajadi yang hanya boleh didapati di tiga negara lain di dunia. Terdahulu kampung itu dikenali sebagai Telaga Air Hangat yang bermaksud Hot Spring Well apabila pada asasnya musim bunga air panas adalah satu-satunya tarikan pelancong di sini. Kompleks ini telah dinaik taraf baru-baru ini selepas tiga tahun kerja pengubahsuaian. Di samping air panas yang diubah menjadi tiga tiang, kini termasuk Jacuzzis di mana air masin panas semula jadi dipam, kolam kecil & air pancut di taman berlandskap, pameran kebudayaan, restoran, menjual cenderahati dan gerai hadiah dan lain-lain. Tingkat pertama sumur air panas adalah paling jauh dan berhampiran pagar paling luar kampung. Di sinilah air paling panas. Ini ditempatkan di gazebo seperti struktur yang menghadap ke gunung yang indah. Anda boleh duduk di sekitar telaga dan mencelup kaki anda. Kebanyakan pelancong melakukannya. Dikatakan bahawa air mata air semulajadi masin di sini kaya dengan kandungan mineral dan sangat berkesan untuk menyembuhkan penyakit yang berkaitan dengan kaki. Ia agak berkesan untuk penyakit kulit, gout dan sakit sendi. Terdapat seorang mak cik yang menawarkan untuk mengurut kaki dengan harga yang murah di kawasan hadapan Jacuzzi. Anda boleh mencubanya kerana sentuhan tangannya cukup melegakan.

RESTAURANT SEASHELL LAMAN PADI
Lokasi: Laman Padi Pantai Cenang, Mukim Kedawang
Waze: Seashell Restaurant
No Tel: 04-955 3581
Waktu : 2 Petang - 12:00 Pagi (Rabu Tutup)
Harga: RM 60

Restoran Seashell yang terletak di Laman Padi sangat popular di Langkawi kerana masakan, suasana dan kedudukannya yang strategik.Restoran ini terletak betul-betul di pintu masuk Pantai Chenang. Mengekalkan Suasana Kampung Melayu, restoran ini mewarisi pengaruh sawah padi yang memang simbolik kepada negri Kedah. Pasti pemadangan dan suasana restoran ini akan meningkatkan lagi selera makan anda.Makan di sini dengan pengalaman melayu kampung, masakan melayu dan masakan barat yang dihidangkan dalam hiasan Kampung tradisional. Semua jenis makanan terdapat disini dan anda mempunyai banyak pilihan. Makananya memang sedap dan memang snatai melepak. 

JAMMY HOUSE PIZZA
Lokasi: Tanjung Rhu
Waze: Jammy House Pizza
Harga: RM 17
Anda boleh mencuba pizza di sini dan milkshake yang sangat sedap.

CHEF ZACK RESTAURANT
Lokasi: Persiaran Putera, Kuah
Waze: Chef Zack Restaurant
No Tel: 019-505 6887
Waktu : 10 Pagi - 12 Pagi
Harga: RM 71

SHELLOUT RESTAURANT
Lokasi: Pekan Rabu
Waze: Shell Out Pekan Rabu
Harga: RM 60

JOM IKAN BAKAR
Lokasi: Jalan Lapangan Terbang
Waze: Jom Ikan Bakar
Waktu : 10 Pagi - 5 Petang
Harga: RM 30


KAK YAN NASI CAMPUR
Lokasi: Jalan Ulu Melaka
Waze: Kak Yan Nasi Campur
Waktu: 9 Pagi - 4 Petang
Kedai makan ini terletak di tepi jalan sahaja dan terdapat banyak lauk pauk masakan melayu paling top KERABU BRONOK. Lauk pauk yang melebihi 20 jenis.Macam yang kami makan ini RM 15 jumlahnya termasuk minuman.

UNCLE JAI RESTAURANT
Lokasi: Jalan Pandak Mayah 7, Taman Bendang Baru
No Tel: 012-408 3936
Waktu : 5 Petang 11:45 malam
Harga: RM 36
Restaurant yang agak famous. Makanan yang pelbagai dan mempunyai saiz kecil hingga besar.

NASI DAGANG PAK MALAU
Lokasi: Jalan Makam Mahsuri, Kampung Mawar
No Tel:012-271 1977
Waktu : Setiap Hari 8 Pagi-2 Petang (Selasa Tutup)
Harga: RM 30

Nasi Dagang Pak Malau menjadi salah satu menu unik sarapan pagi di Langkawi. Menggunakan resepi asli nasi dagang Terengganu, Pak Malau turut menyediakan pelbagai menu tambahan yang dimakan bersama nasi dagang istimewanya seperti gulai ikan tongkol, kurma kambing, daging kerutup, ayam kampong dan macam-macam lagi. Jom kita tengok apa yang menarik di Nasi Dagang Pak Malau. Kedai makan Pak Malau yang direka berkonsepkan rumah kampung moden. Tiada yang lagi indah selain dapat melihat sawah padi serta pemandangan kampung ketika sedang menjamu selera di sini


D'KHAS CAFE
Lokasi: Pantai Cenang
Waze: D Khas Cafe
Harga: RM 35
Kafe ini terletak di kawasan cenang bagi  yang menginap di sini boleh la mencuba makanan di kafe ini sememangnya sedap. Anda dinasihatkan berhati-hati kerana di kawasan ini banyak kedai makan yang menyajikan arak,daripada kita was-was lebih baik dijauhi. Sebenarnya banyak lagi tempat makan yang di syorkan di kawasan cenang. Tapi memandangkan scha menolak untuk makan di kafe yang menyediakan arak jadi kami ke tempat makan yang biasa biasa sahaja.

KOMPLEKS HIG
Lokasi: Jalan Penarak,Kuah
Waze: Kompleks HIG
No Tel: 04-9668001
Waktu : 10 Pagi - 10 Malam
Pulau Langkawi merupakan pulau bebas cukai. Ini bermakna harga barang-barang disini jauh lebih murah dibandingkan harga barang di luar sana. Salah satu tempat yang boleh kita membeli belah di Langkawi ialah Haji Ismail Group (HIG). Perniagaan Haji Ismail adalah merupakan syarikat perniagaan bumiputera yang menjalankan aktiviti mengimport dan mengeksport barangan bebas cukai di Pulau Langkawi. Di antara barangan yang diimport adalah Pinggan Mangkuk, Kelengkapan Dapur, Coklat, Bagasi, Batik, Pelikat, Tuala dan sebagainya.

RAM
Lokasi: No. 43, Persiaran Dayang 2, Dayang Business Center, Pekan Rabu
Waze: Kompleks HIG
No Tel: 012-505 6255
Waktu : 9:30 Pagi - 9:30 Malam
Di RAMS khidmat pelanggan mereka yang cepat dan teratur. Semua barangan yang dibeli boleh dibungkuskan terus ke dalam kotak tanpa sebarang caj tambahan.

CENANG MALL 
Lokasi: Cenang
Waze: Cenang Mall
No Tel: 04-953 1188
Waktu : 11 Pagi-11 Malam
Terletak di sektar cenang. Ini seperti mall biasa tapi di sinilah terletaknya ATM. Terdapat jugak kedai coklat dan watson. Disarankan sunblock semua beli di watson kerana murah.Maka memang ramai di sini. Dihadapan cenang mall ada pelbagai makanan dan boleh melepak.

BARON SPA
Lokasi: Pantai Cenang
Waze: Baron Spa
Dah penat atau lenguh kaki berjalan singgahlah ke BARON SPA rehatkan diri. Staff di sini sangat ramah. Harganya jugak agak murah.



Labels:




Older Post