S Y A Z W A N I T Y P I N G
Follow here


KEPENTINGAN WARNA DALAM KEHIDUPAN ON Tuesday, September 5, 2017 AT 4:50 PM
PENDAHULUAN 
Warna adalah harta visual persepsi sama pada manusia kepada kategori dipanggil merah, biru, kuning, hijau dan lain-lain. Warna berasal dari spektrum cahaya (pengagihan kuasa cahaya berbanding gelombang) berinteraksi di dalam mata dengan sensitiviti spektrum reseptor cahaya. Kategori warna dan spesifikasi fizikal warna juga dikaitkan dengan objek, bahan, sumber cahaya, dan lain-lain, berdasarkan ciri-ciri fizikal mereka seperti penyerapan cahaya, renungan, atau pelepasan spektra. Dengan menentukan ruang warna, warna boleh dikenal pasti oleh koordinat mereka. Kerana persepsi warna berpunca daripada sensitiviti pelbagai spektrum jenis sel kon dalam retina kepada bahagian-bahagian yang berlainan spektrum, warna boleh ditakrifkan dan kuantitinya oleh sejauh mana mereka merangsang sel-sel ini. Ini quantifications fizikal atau fisiologi warna, bagaimanapun, tidak sepenuhnya menerangkan persepsi psychophysical penampilan warna. Sains warna kadang-kadang dipanggil chromatics, kromatografi, colorimetry, atau hanya sains warna. Ia termasuk persepsi warna oleh mata dan otak manusia, asal warna dalam bahan-bahan, teori warna dalam seni, dan fizik sinaran elektromagnet dalam julat nampak (iaitu, apa yang kita biasanya merujuk kepada hanya sebagai cahaya). 

DEFINISI WARNA 
Warna primer (pigmen) 
Warna primer menurut teori warna pigmen dari Brewster adalah warna-warna dasar. Warna-warna lain dibentuk dari kombinasi warna-warna primer. Pada awalnya, manusia menyangka bahawa warna primer tersusun atas warna Merah, Kuning, dan Hijau. Namun dalam penelitian lebih lanjut, dikatakan tiga warna primer adalah: 
Merah Biru Hijau 
Ini kemudian dikenali sebagai warna pigmen primer yang digunakan dalam dunia seni rupa. Campuran dua warna primer menghasilkan warna sekunder . Campuran warna sekunder dengan warna primer menghasilkan warna tertier . Akan tetapi secara teknikal, merah - kuning - biru , sebenarnya bukan warna pigmen primer. Tiga warna pigmen primer adalah magenta , kuning dan cyan .(Oleh kerana itu apabila menyebut "merah, kuning, biru" sebagai warna pigmen primer, maka "merah" adalah cara yang kurang tepat untuk menyebutkan "magenta" sedangkan "biru" adalah cara yang kurang tepat untuk menyebutkan "cyan").

Warna sekunder (pigmen) 
Warna sekunder adalah warna yang telah diolah iaitu campuran antara dua warna primer. Hasil yang diperoleh menghasilkan warna: 

KEPENTINGAN WARNA DALAM KEHIDUPAN 

Warna adalah cahaya atau pantulan cahaya. Warna mengelemeni sebahagian hidup kita. Malah, warna mempengaruhi kehidupan kita tanpa kita sedari. Pengolahan berbagai-bagai kegunaan istilah ini merupakan tugas utama falsafah semasa.Sejarah penggunaan warna diketahui sejak 1550 SM di Mesir. Secara saintifik, warna adalah gelombang elektomagnet. Warna, sebenarnya adalah cahaya yang dipantulkan. Benda-benda pada asasnya tidak mempunyai warna. Tetapi benda-benda termasuklah badan manusia, menyerap dan memantulkan cahaya pada kadar berlain-lainan. Pantulan cahaya tersebut kemudian sampai ke retina mata lalu kita nampak warna. Apakah warna yang kita lihat? Ia bergantung kepada berapa banyak cahaya yang dipantulkan, dan cahaya apa yang diserap oleh benda-benda. Terdapat pelbagai kepentingan warna dalam kehidupan seharian.Kepentingan warna sebagai satu elemen yang dapat menyembuhkan penyakit telah diketahui dan menjadi sebahagian daripada kaedah perubatan ayurvedic (India). Dalam Islam, kepentingan warna turut mendapat perhatian dan warna putih dan hijau mempunyai makna yang positif lagi baik. Dalam perubatan moden, kita dapat melihat warna biru atau ungu digunakan atau dipancarkan ke atas bayi lahir pramatang. Ini adalah untuk mengelakkan kerosakan otak atau kematian akibat pembesaran hati di samping untuk merawat jaundis. Di samping itu Warna melambangkan tingkah laku seseorang.Warna memberi motivasi dan semangat kepada kita.Warna memberi ketenangan dalam hidup.Warna boleh menceriakan suasana sekeliling.Warna dapat mengubah citarasa, mempengaruhi cara pandang kita akan ruang , menutupi keketidaksempurnaan dan mewujudkan suasana atau kenyamanan yang unik untuk semua orang.Di samping itu ,warna adalah cara yang paling pantas dan paling kuat untuk menghadirkan transformasi dan melahirkan perspektif-perspektif baru. Warna adalah salah satu inspirasi paling berharga dunia yang paling mudah didapati. Pendek kata segalanya kita akan menumpukan pada warna. Setiap warna mempunyai kesan atau pengaruh mental dan fizikal ke atas diri kita. Mungkin kita tidak percaya. Tetapi ini telah terbukti dengan perubahan fizikal dan/atau emosi kita apabila kita melihat atau terdedah lama pada warna-warna tertentu di sekeliling kita.

KEGUNAAN WARNA DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN
Industri percetakan 
Proses memecahkan imej penuh warna ke dalam empat warna utama iaitu cyan, magenta, kuning, dan hitam (CMYK) . Gambar berwarna dicetak sebanyak empat kali. Percetakan bewarna bermula dengan warna kuning, diikuti oleh warna magenta, sian dan diakhiri dengan warna hitam.Warna hitam berfungsi menjadikan gambar itu tajam dan jelas.


Pendawaian elektrik
Pendawaian elektrik merupakan satu sistem rangkaian pengalir elektrik bagi mengangkut atau mengagihkan arus elektrik ke peralatan elektrik yang terlibat. Rencana ini adalah berkaitan dengan sistem pendawaian bagi bangunan di Malaysia.Pendawaian elektrik boleh dilakukan sama ada secara terdedah ataupun tersembunyi. Pendawaian secara tersembunyi lazimnya dilakukan semasa pembinaan bangunan dengan membuat alur untuk dawai elektrik pada dinding bangunan.Namun demikian, kelemahan utama kaedah ini ialah pengguna mungkin menghadapi risiko kejutan elektrik sekiranya pengguna memaku atau memasang skru pada dinding, misalnya untuk memasang rak buku ataupun penyangkut baju. Dahulunya, kabel elektrik yang digunakan disalut dengan penebat getah, tetapi kemudiannya digantikan dengan PVC kerana penebat getah tidak tahan lama serta mudah rapuh dan haus mengikut masa.Di Malaysia, kabel yang ditetapkan bagi tujuan pendawaian adalah berpenebat PVC serta berpengalir kuprum atau aluminium tetapi bagi kabel dengan luas keratan rentas pengalir kurang daripada 16 mm², hanya pengalir kuprum sahaja yang dibenarkan.
Boleh dikatakan setiap kelengkapan yang kita ada pastinya mempunyai 'plug 3 pin' dan plug inilah menyimpan 'perkara asas' bagi menjana kuasa elektrik pada peralatan yang kita ada.Plug yang digunakan dinegara kita dibekalkan dengan sistem atau standard yang sama.Plug ini hanya mempunyai 3 point penting iaitu 'life' (L) 'neutral' (N) dan 'earth' (E). Wire 'Life' (atau dipanggil wayar hidup) warna yang digunakan adalah merah atau coklat, wire 'Neutral' bewarna biru atau hitam manakala wire 'Earth' (wire bumi) bewarna hijau atau hijau berbelang kuning .

Plag 3 pin 13 ampere
Televisyen berwarna 
Televisyen berwarna adalah sebuah alat yang berfungsi untuk menangkap siaran berupa suara dan gambar yang berwarna (bukan monokrom), mahupun data-data grafik yang lain. Kerana pada awal kemunculan televisyen gambarnya hanya hitam-putih, maka teknologitelevisyen berwarna ini dianggap sebagai penemuan yang sangat besar bagi dunia penyiaran dalam media elektronik . Teori warna menyatakan bahawa semua warna dapat dihasilkan dengan mencampur warna-warna dasar ( primary colors ): merah, biru, dan hijau. Televisyen berwarna diwujudkan dengan cara memisahkan gambar yang akan dipaparkan ke dalam tiga warna asas merah, biru, dan hijau dengan media kaca pemisah tiga warna. Setelah tahap pemisahan warna, selanjutnya warna yang telah terpisah tadi diubah menjadi isyarat-isyarat elektrik dan kemudian isyarat elektrik tersebut digabungkan oleh alat khas. Isyarat yang telah terkombinasikan tadi lalu di terima oleh pesawat penerima ( reciever ) untuk kemudian dimasukkan ke dalam Cathode Ray Tube (CRT) atau biasa disebut dengan tabung sinar katod dan akhirnya gambar boleh dipaparkan di skrin televisyen.

Kod perintang 
Perintang merupakan komponen yang menghadkan pengaliran arus dalam litar. Pemilihan perintang dipilih mengikut kesesuaian penggunaannya dalam litar. Nilai rintangan sesuatu perintang dapat ditentukan dengan mentafsirkan warna jalur yang tercetak pada badannya.Biasanya terdapat empat jalur yang tercetak pada badan perintang. Jalur pertama dan kedua menunjukkan digit pertama dan digit kedua. Jalur ketiga merupakan nilai pendarab. Jalur keempat ialah nilai had yang diterima.

Lampu isyarat 
Lampu isyarat adalah suatu alat pemberi isyarat yang ditempatkan di persimpangan jalan, lintasan pejalan kaki, atau lokasi-lokasi lain untuk menunjukkan keadaan aman untuk mengendarai atau berjalan sesuai dengan kod warna sejagat (dan suatu urutan yang persis bagi orang-orang yang menderita buta warna). Sistem pengaturan lampu lalu-lintas pertama kali diperkenalkan di England, iaitu di daerah Westminster pada 10 Disember 1868. Lampu isyarat ini menggunakan lampu gas dan perlu dikendalikan secara manual. Penggunaannya tidak bertahan lama, kerana gas tersebut mudah meledak. Seawal 1912, lampu isyarat elektrik pertama digunakan di Salt Lake City, Utah. Kemudian pada tahun 1918 di New York. sistem lampu isyarat sebagai pengendali untuk mengawal lampu lalu-lintas diperkenalkan dengan penggunaan lampu 3 warna. Sistem lampu isyarat berkait pertama kali digunakan di Salt Lake City pada 1917, dengan enam simpang yang dikawal menggunakan suis manual. Pada tahun 1926 di Wolverhamton, England, sistem pengaturan lampu isyarat automatik dicuba untuk pertama kalinya. Biasanya lampu isyarat terdiri dari tiga warna iaitu merah, kuning dan hijau. Di dalam keadaan biasa, Merah : fungsi warna merah dalam lamp isyarat ialah ‘berhenti‘ . Kuning : fungsi warna kuning dalam lampu isyarat ialah ‘bersedia untuk berhenti’. Hijau : fungsi warna hijau dalam lampu isyarat ialah ‘jalan’. Biasanya lampu merah mempunyai warna jingga di dalamnya dan lampu hijau pula mempunyai warna biru untuk membantu orang yang buta warna mengenali warna merah dan hijau.


Simbol bagi identity

  • Bendera Malaysia 


Setiap lambang dan warna yang terdapat pada bendera Malaysia mewakili maksud-maksud tertentu. Bahagian yang berwarna biru tua di sebelah kiri melambangkan perpaduan rakyat Malaysia yang berbilang kaum, bersatu padu serta berusaha dalam memajukan pembangunan ekonomi berasaskan sains dan teknologi canggih. Warna kuning pada lambang anak bulan dan bintang pecah 14 bermaksud kedaulatan Raja Berperlembagaan serta mendokong dan menghormati lunas-lunas perlembagaan dan falsafah Rukun Negara. Lambang anak bulan membawa maksud Islam sebagai agama rasmi negara sementara bintang pecah 14 menunjukkan perpaduan 13 buah negeri dan Kerajaan Persekutuan. Merah melambangkan keberanian dan bersedia dalam menghadapi segala rintangan dan cabaran dalam usaha meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara maju. Manakala putih melambangkan kesucian, ikhlasan dan kesungguhan bagi mempertingkatkan ketahanan rakyat yang beradab, berkebudayaan dan berkeperibadian Malaysia. Selain itu terdapat smbol identity lain seperti : 
  • lampu merah pada ambulans menandakan keadaan cemas. 
  • Garisan kuning disepanjang tepi jalan menandakan kawasan larangan meletak kenderaan. 
  • Satu garisan putih ditengah jalan memisahkan lorong kiri dengan lorong kanan jalan. 
  • Dua garisan putih ditengah jalan menandakan bahawa memotong kereta tidak dibenarkan.
Kepentingan warna kepada manusia 
Pada masa ini warna mempunyai potensi dalam kehidupan harian. 
  • Fesyen Warna 
memainkan peranan menampakkan penampilan yang lebih bergaya dan elegan. Seharusnya kita memilih baju dengan warna yang bersesuaian dengan tubuh badan kita agar kelihatan lebih cantik dan menawan. 
  • Melambangkan identity sesuatu institusi 

Warna juga terdapat dalam pakaian seragam sekolah contohnya pakai seragam sekolah rendah baju bewarna putih,kain dan seluar berwarna dark blue ,manakala pakai sekolah menegah baju bewarna putih,kain bewarna biru muda dan seluar bewarna hijau ,bagi sekolah teknik dan vokasional mereka mengenakan seluar bewarna hitam dan baju bewarna oren. 
  • Menghidupkan suasana nyaman dan harmoni 
Dirumah pula pemilihan warna yang sesuai dapat menghidupkan sesuatu suasana di sesatu ruang ,seperti suasana nyaman ,romantik dan sebagainya. 
  • Mencerahkan mata 
Menurut kajian dalam kehidupan kita sekiranya k ita melihat tumbuhan hijau pada waktu pagi ia sedikit sebanyak membantu mencerahkan mata.
  • Simbolik Warna juga boleh menjadi simbolik dalam sesuatu acara atau perkara. Contohnya warna kuning untuk golongan diraja dan kerabatnya. Warna kuning juga sebagai simbolik dalam bidang persilatan. 
Kepentingan warna kepada haiwan 
Warna juga penting dalam kehidupan haiwan. 
  • Penyamaran Haiwan menggunakan warna untuk melindungi diri daripada musuh. 


  • Amaran 

Haiwan yang beracun biasanya mempunyai warna yang terang. 
  • Pembiakan 
Sesetengah haiwan mempunyai warna yang cantik untuk menarik pasangan. 

Kepentingan warna kepada tumbuhan 
  • Amaran 
Tumbuhan yang beracun biasanya mempunyai warna yang terang. 


  • Pendebungaan 

Tumbuhan yang didebungakan oleh serangga dan burung biasanya mempunyai warna yang menarik. 

KESIMPULANNYA 
Tuntasnya ,warna ialah pekara yang di anggap remeh oleh segelintir manusia begitu banyak peranannya dalam kehidupan seharian kita .Kita tentunya tidak dapat menyangkal bagaimana pentingnya warna dalam kehidupan sehari-hari. Warna memainkan peranan yang sangat penting dalam membuat sesuatu yang indah menjadi burukdan begitu juga sebaliknya. Hal ini kerana kita akan lebih mudah menyerap sesuatu melalui atau dalam bentuk visual dan warna mempunyai peranan disitu. Pada dasarnya warna boleh mengubah cara kita berfikir, mungkin kita dapat memerhatikan bahawa beberapa warna boleh membawa kesan yang sangat menenangkan untuk mata dan otak dan beberapa warna lain boleh mengganggu kita. Kita harus berhati-hati apabila memilih warna yang akan digunakan pada sesuatu. Kerana setiap warna mempunyai makna tersendiri dan setiap warna boleh mewakili setiap mesej yang akan disampaikan.

Labels: , , ,




Older Post | Newer Post