S Y A Z W A N I T Y P I N G
Follow here


LAPORAN HARI KUALITI ON Wednesday, August 23, 2017 AT 11:52 AM
PENGENALAN 
Kualiti dimulakan oleh seorang jurutera yang bernama Frederick W. Taylor. Idea beliau berjaya meningkatkan produktiviti barangan. Proses pengeluaran telah dibahagi-bahagikan kepada beberapa bahagian mengikut fungsi dan dikendalikan oleh buruh yang mengkhusus dalam tugas-tugas tertentu. Walter A.Shewhart, seorang ahli statistik pula memberikan sumbangan dalam bentuk penggunaan carta pengawalan (control chart). Idea Shewhart telah menarik perhatian seorang lagi ahli statistik bernama W.Edwards Deming. Beliau telah mengguna dan membangunkan idea yang dipelopori oleh Shewhart di Jepun. Idea Shewhart juga menarik minat Joseph J.Juran yang mengutarakan idea bahawa masalah dapat dilihat melalui tiga proses pengurusan iaitu merancang, mengawal dan membaiki. Phillip Crosby, seorang lagi tokoh kualiti menganjurkan "zero-defects program" sebagai kaedah untuk meningkatkan kualiti. Philip Kotler pula telah mengaplikasikan konsep kualiti ini dalam sektor industri perkhidmatan. Deming, Juran, dan Crosby telah mempelopori TQM atau Pengurusan Kualiti Menyeluruh yang menjadi model pembaikan kualiti yang utama pada masa ini.

DEFINISI 
Aktiviti organisasi yang dilakukan untuk memastikan produk menepati piawaian kualiti yang ditetapkan. 

JENIS KAWALAN 
Kawalan Kualiti Tradisional 
Pemeriksaan ke atas produk akhir yang telah siap di bina. 
Kelemahan 
Tiada rancangan inspeksi yang dapat menangkap kesemua item yang cacat. Pada masa sesuatu produk akhir dikenalpasti sebagai cacat, kerosakan telah pun dilakukan. Produk perlu diperbaiki dan ini menambahkan kos tambahan. 

Kawalan Kualiti Moden 
Piawaian dibentuk pada setiap langkah proses pengeluaran. Julat penerimaan bagi setiap piawaian ditentukan. 
Kebaikan 
  • Sekiranya terdapat produk yang melampaui julat penerimaan, langkah proses pengeluaran dihentikan dan tindakan pembetulan akan diambil untuk menyelarasnya semula kepada keadaan normal. 
  • Menjimatkan kos pengeluaran disebabkan kurangnya pembaziran akibat kecacatan dan sebab-sebab lain.
  • Mementingkan kepuasan pelanggan. 
  • Melaksanakan pencegahan berbanding pemeriksaan. 

KAEDAH PEMERIKSAAN PRODUK 
Pemeriksaan ke atas pengeluaran boleh dilakukan di peringkat 
  • Kawalan awalan 
  • Kawalan semasa 
  • Kawalan selepas 
Merupakan satu kaedah pantas untuk mengesan kecacatan proses pengeluaran dengan melakukan aktiviti pengujian produk, aktiviti pengukuran dan aktiviti sentuh

Tujuan 
mengesan kecacatan pada proses pengeluaran dan produk serta melakukan penambahbaikan. 

Keaedah dibuat secara 
  • Pemeriksaan menyeluruh 
  • Pelan pensampelan 
Pemeriksaan Menyeluruh
  • Merupakan kaedah pengawalan kualiti tradisianal. 
  • Melibatkan pengawalan kualiti terhadap seluruh proses pengeluaran produk yang dikeluarkan
  • Kebaikan 
Setiap peringkat proses pengeluaran produk akan melalui proses pemeriksaan.
Sesuai digunakan untuk mengawal kualiti produk yang dihasilkan dalam kuantiti yang kecil. 
  • Keburukan 
Tidak sesuai digunakan terhadap proses pengeluaran produk secara besar-besaran. (masa yang panjang diperlukan dan penggunaan sumber yang banyak)

 Pelan pensampelan 
  • Merupakan kaedah yang digunakan oleh pembeli dan penjual untuk memeriksa kualiti proses pengeluaran produk dan produk siap yang sedia untuk dipasarkan. 
  • Beberapa sampel produk akan diambil secara rawak bagi mewakili satu kumpulan produk. 
  • Sampel yang diperiksa mematuhi piawaian yang ditetapkan, kumpulan produk tersebut berhak ditolak oleh pembeli. 
  • Terdapat 2 jenis pelan pensampelan 

Pelan Pensampelan Tunggal 
Menetapkan saiz sampel dan bilangan kecacatan. 
JIKA : 
Bilangan kecacatan yang diperiksa daripada saiz sampel yang diambil melebihi bilangan yang ditetapkan, maka keseluruhan produk tidak mencapai kualiti yang ditetapkan.
Bilangan kecacatan kurang daripada bilangan yang ditetapan, maka keseluruhan produk mencapai tahap kualiti. 

Pelan Pensampelan Berganda Dua 
Pemeriksaan produk yang dibuat sebanyak dua kali. 
Apabila didapati pemeriksaan kali pertama gagal mengukur tahap kualiti sebenar produk, pemeriksaan kali kedua perlu dibuat. 
Bukan menggambarkan bahawa keseluruhan produk tersebut tidak berkualiti. 
JIKA :-
Pemeriksaan kali kedua mendapati bilangan kecacatan produk mencapai tahap kualiti, maka keseluruhan produk tersebut diterima. 
Pemeriksaan kali kedua mendapati kecacatan produk tidak mencapai tahap kualiti, maka keseluruhan produk akan ditolak. 

TEKNIK KAWALAN KUALITI 
 Teknik-teknik kawalan kualiti yang selalu digunakan adalah : 
Carta Pareto 
  • Carta ringkas untuk menentukan masalah utama.
  • Mengkelaskan masalah mengikut kepentingan. 
Gambarajah Sebab Dan Akibat 
  • Dikenali sebagai rajah tulang ikan atau rajah ishikawa.
  • Digunakan untuk menerangkan punca-punca berlakunya sesuatu masalah dan kesan atau akibat dari masalah tersebut. 
Helaian Semakan 
  • Menerangkan data-data kecacatan/pengeluaran secara terperinci.
  • Pengumpulan data adalah lebih bersistematik. 
Carta Kawalan 
  • Memberi gambaran sama ada pengeluaran terkawal atau tidak.
  • Menilai dan mengekalkan kestabilan sesuatu proses. 
Gambarajah Sebaran 
  • Memadamkan dua set data dan mengkaji pola taburan. 
  • Mendapatkan gambaran perhubungan antara sebab dan akibat sesuatu masalah. 
PROSEDUR DAN STANDARD KUALITI 
Prosedur kualiti 
Merupakan tatacara menentukan cara-cara melaksanakan kerja bagi memastikan kualiti produk yang dihasilkan. 
Standard Kualiti ( Quality Standard )
  • Suatu ukuran atau sukatan kualiti barang barang-barang yang diterima umum. 
  • Barangan yang terhasil daripada proses pengeluaran, diukur, diperiksa dan diuji untuk menetukan sama ada barang-barang tersebut menyamai atau melebihi standard kualiti (quality standard) yang telah ditetapkan. 
  • Barang-barang yang tidak mencapai standard kualiti akan ditolak ( reject) 
PENGAWASAN KUALITI 
  • Prosedur-prosedur perlaksanaan sistem pengawasan kualiti mesti ditentukan dan dilaksanakan.
  • Jika sistem pengawaan secara automatic tidak diadakan,pekerja mesti ditugaskan untuk membuat pengawasan secara manual. 
  • Langkah-langkah pengawasan kualiti adalah : 
Ketahui prosedur dan perjalanan sistem 
Mengesan lencongan (deviation) - Ketidaksamaan antara hakikat dan jangkaan dapat dikenali / disedari 
Membetulkan kesilapan - Tindakan harus diambil untuk menghapuskan atau mengurangkan jurang antara hakikat dan jangkaan. 
Mensejajarkan semula ( realignment ) - Menuju ke tahap kerosakan sifar ( towards zero deflects performance ) 

Ciri-ciri pengawasan berkesan 
  • Daya penganalisaan 
  • Focus 
  • Prihatin
  • Berpengetahuan 
  • Berpengalaman 
KENALPASTI MASALAH 
  • Kenalpasti punca-punca masalah yang menyebabkan : a. Perjalanan proses terjejas b. Jurang antara hakikat dan jangkaan c. Kerosakan peralatan 
  • Pemeriksaan hendaklah dilakukan dengan baik dan selamat dengan secepat mungkin. 
  • Kenalpastikan masalah berpandukan risalah “trouble shooting checklist” 
  • Pembetulan mestilah dilakukan mengikut garis panduan rasmi.
  • Buku panduan penyelenggaraan (maintenance manual) 
  • Buku panduan pembaikan (repair manual) Checklist Laporan Keadaan Dan Masalah Maklumkan keadaan yang tidak selesa, tidak selamat dan masalah yang dikenalpasti kepada-Pihak atasan yang bertanggung jawab tentang keadaan dan masalah berkenaan.-Semua pekerja lain jika ada kecemasan. -Pihak lain yang berkaitan seperti Jabatan Bomba, hospital dan lain-lain jika berlaku kemalangan atau kecemasan. 
  • Laporan mestilah dilakukan dengan segera dengan menggunakan kaedah berikut:-Bersemuka,Alat siaraya Telefon,Penggera,Isyarat tertentu yang difahami
  • Sediakan laporan bertulis menggunakan borang-borang laporan yang disediakan :-Borang Laporan situasi (situation report form),Borang Laporan kerosakan (breakdown report form),Borang Laporan kemalangan (accident report form) 
PENUTUP / RUMUSAN 
Walaupun kualiti memainkan peranan penting dalam sesuatu organisasi atau institusi pendidikan namun ianya masih tidak mendapat komitmen yang tinggi daripada semua staf atau kakitangan itu sendiri. Masalah ini timbul beikutan kurangnya kefahaman tentang kualiti oleh sebahagian besar staf atau kakitangan dalam sesebuah organisasi. Perkara ini menjadi lebih ketara dalam dunia pendidikan kerana pendidikan bersifat intangible iaitu tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Produk atau keluaran pendidikan bersifat perkhidmatan berbanding produk-produk lain yang boleh dirasai, dilihat dan dicuba akan kualitinya. Di samping itu, pendidikan kualiti melibatkan kos yang tinggi kerana setiap kakitangan perlu diberi pendedahan dan kefahaman tentang kualiti. Latihan yang hendak diberi kepada setiap staf mestilah menyeluruh, memakan masa dan secara tidak langsung melibatkan pertambahan kos dalam latihan kualiti.

Labels: , , ,




Older Post | Newer Post