LAPORAN HARI KUALITI ON Wednesday, August 23, 2017 AT 11:52 AM
PENGENALAN
Kualiti dimulakan oleh seorang jurutera yang bernama Frederick W. Taylor. Idea beliau berjaya meningkatkan produktiviti barangan. Proses pengeluaran telah dibahagi-bahagikan kepada beberapa bahagian mengikut fungsi dan dikendalikan oleh buruh yang mengkhusus dalam tugas-tugas tertentu. Walter A.Shewhart, seorang ahli statistik pula memberikan sumbangan dalam bentuk penggunaan carta pengawalan (control chart). Idea Shewhart telah menarik perhatian seorang lagi ahli statistik bernama W.Edwards Deming. Beliau telah mengguna dan membangunkan idea yang dipelopori oleh Shewhart di Jepun. Idea Shewhart juga menarik minat Joseph J.Juran yang mengutarakan idea bahawa masalah dapat dilihat melalui tiga proses pengurusan iaitu merancang, mengawal dan membaiki. Phillip Crosby, seorang lagi tokoh kualiti menganjurkan "zero-defects program" sebagai kaedah untuk meningkatkan kualiti. Philip Kotler pula telah mengaplikasikan konsep kualiti ini dalam sektor industri perkhidmatan. Deming, Juran, dan Crosby telah mempelopori TQM atau Pengurusan Kualiti Menyeluruh yang menjadi model pembaikan kualiti yang utama pada masa ini.
DEFINISI
Aktiviti organisasi yang dilakukan untuk memastikan produk menepati piawaian kualiti yang ditetapkan.
JENIS KAWALAN
Kawalan Kualiti Tradisional
Pemeriksaan ke atas produk akhir yang telah siap di bina.
Kelemahan
Tiada rancangan inspeksi yang dapat menangkap kesemua item yang cacat. Pada masa sesuatu produk akhir dikenalpasti sebagai cacat, kerosakan telah pun dilakukan. Produk perlu diperbaiki dan ini menambahkan kos tambahan.
Kawalan Kualiti Moden
Piawaian dibentuk pada setiap langkah proses pengeluaran. Julat penerimaan bagi setiap piawaian ditentukan.
Kebaikan
KAEDAH PEMERIKSAAN PRODUK
Pemeriksaan ke atas pengeluaran boleh dilakukan di peringkat
Merupakan satu kaedah pantas untuk mengesan kecacatan proses pengeluaran dengan melakukan aktiviti pengujian produk, aktiviti pengukuran dan aktiviti sentuh
Tujuan
mengesan kecacatan pada proses pengeluaran dan produk serta melakukan penambahbaikan.
Keaedah dibuat secara
Sesuai digunakan untuk mengawal kualiti produk yang dihasilkan dalam kuantiti yang kecil.
Tidak sesuai digunakan terhadap proses pengeluaran produk secara besar-besaran. (masa yang panjang diperlukan dan penggunaan sumber yang banyak)
Pelan pensampelan
Pelan Pensampelan Tunggal
Menetapkan saiz sampel dan bilangan kecacatan.
JIKA :
Bilangan kecacatan yang diperiksa daripada saiz sampel yang diambil melebihi bilangan yang ditetapkan, maka keseluruhan produk tidak mencapai kualiti yang ditetapkan.
Bilangan kecacatan kurang daripada bilangan yang ditetapan, maka keseluruhan produk mencapai tahap kualiti.
Pelan Pensampelan Berganda Dua
Pemeriksaan produk yang dibuat sebanyak dua kali.
Apabila didapati pemeriksaan kali pertama gagal mengukur tahap kualiti sebenar produk, pemeriksaan kali kedua perlu dibuat.
Bukan menggambarkan bahawa keseluruhan produk tersebut tidak berkualiti.
JIKA :-
Pemeriksaan kali kedua mendapati bilangan kecacatan produk mencapai tahap kualiti, maka keseluruhan produk tersebut diterima.
Pemeriksaan kali kedua mendapati kecacatan produk tidak mencapai tahap kualiti, maka keseluruhan produk akan ditolak.
TEKNIK KAWALAN KUALITI
Teknik-teknik kawalan kualiti yang selalu digunakan adalah :
Carta Pareto
Gambarajah Sebab Dan Akibat
Helaian Semakan
Carta Kawalan
Gambarajah Sebaran
PROSEDUR DAN STANDARD KUALITI
Prosedur kualiti
Merupakan tatacara menentukan cara-cara melaksanakan kerja bagi memastikan kualiti produk yang dihasilkan.
Standard Kualiti ( Quality Standard )
PENGAWASAN KUALITI
Ketahui prosedur dan perjalanan sistem
Mengesan lencongan (deviation)
- Ketidaksamaan antara hakikat dan jangkaan dapat dikenali / disedari
Membetulkan kesilapan - Tindakan harus diambil untuk menghapuskan atau mengurangkan jurang antara hakikat dan jangkaan.
Mensejajarkan semula ( realignment )
- Menuju ke tahap kerosakan sifar ( towards zero deflects performance )
Ciri-ciri pengawasan berkesan
KENALPASTI MASALAH
PENUTUP / RUMUSAN
Walaupun kualiti memainkan peranan penting dalam sesuatu organisasi atau institusi pendidikan namun ianya masih tidak mendapat komitmen yang tinggi daripada semua staf atau kakitangan itu sendiri. Masalah ini timbul beikutan kurangnya kefahaman tentang kualiti oleh sebahagian besar staf atau kakitangan dalam sesebuah organisasi.
Perkara ini menjadi lebih ketara dalam dunia pendidikan kerana pendidikan bersifat intangible iaitu tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Produk atau keluaran pendidikan bersifat perkhidmatan berbanding produk-produk lain yang boleh dirasai, dilihat dan dicuba akan kualitinya. Di samping itu, pendidikan kualiti melibatkan kos yang tinggi kerana setiap kakitangan perlu diberi pendedahan dan kefahaman tentang kualiti. Latihan yang hendak diberi kepada setiap staf mestilah menyeluruh, memakan masa dan secara tidak langsung melibatkan pertambahan kos dalam latihan kualiti.
Labels: CONTOH, DOCUMENT, FORMAT, VOKASIONAL |