S Y A Z W A N I T Y P I N G
Follow here


ANTENA ON Thursday, February 27, 2014 AT 10:30 PM
PENGENALAN

Antena adalah suatu peranti yang digunakan untuk merambat gelombang radio atau elektromagnetik atau digunakan untuk menerima gelombang radio atau elektromagnetik. 
Pemancaran adalah satu proses permindahan gelombang radio atau elektromagnetik dari talian penghantaran ke ruang bebas melalui antena pemancar. Manakala penerimaan pula ialah satu proses penerimaan gelombang radio atau elektromagnetik dari ruang bebas melalui antena penerima. 
Pada kebiasaannya, sebarang bahan konduktor yang membawa arus elektrik boleh dijadikan antena. Jika bahan konduktor berkenaan membawa arus yang berubah-ubah, ia akan memancar satu gelombang elektromagnet yang tidak efisien. 
Apabila satu antenna digunakan untuk memancar gelombang radio, arus elektrik akan dialirkan dan digetarkan oleh pemancar di sepanjang wayar atau rod antena tersebut. Tenaga yang dihasilkan dari getaran cas-cas akan dipancarkan ke dalam ruang bebas sebagai gelombang radio. Antena yang digunakan untuk tujuan penerimaan isyarat akan mengenakan suatu arus elektrik dalam wayar atau rod besinya. Arus ini akan digandakan oleh gelombang radio yang diterima.

ANTENA YAGI 

Antena Yagi-Uda atau Antena Yagi adalah salah satu reka bentuk antena yang paling bijak. Ia adalah mudah untuk membina dan mempunyai keuntungan yang tinggi , biasanya lebih daripada 10 dB. Antena Yagi-Uda biasanya beroperasi di HF UHF band (kira-kira MHz 3 hingga 3 GHz), walaupun mereka bandwidth adalah biasanya kecil, pada perintah beberapa peratus kekerapan pusat.Anda mungkin biasa dengan antena ini, kerana mereka duduk di atas bumbung di mana-mana. Satu contoh antena Yagi-Uda ditunjukkan di bawah.
Antena Yagi dicipta di Jepun, dengan keputusan yang pertama kali diterbitkan pada tahun 1926. Kerja-kerja ini pada asalnya dilakukan oleh Shintaro Uda, tetapi diterbitkan di Jepun. Kerja-kerja ini telah dibentangkan buat kali pertama dalam bahasa Inggeris oleh Yagi yang pergi ke Amerika dan memberikan ceramah pertama Inggeris pada antena, yang membawa kepada penggunaan meluas.

ANTENA SPIRAL

Dalam sistem gelombang mikro, antena lingkaran adalah sejenis antena RF. Ia dibentuk sebagai lingkaran dua lengan, atau lebih.antena Spiral mula-mula digambarkan pada tahun 1956. Tergolong dalam kelas kekerapan ,antena bebas yang beroperasi dalam pelbagai frekuensi. polarisasi, radiasi corak dan impedans.
Bandwidth pecahan boleh menjadi setinggi 30:1. Ini bermakna jika frekuensi yang lebih rendah adalah 1 GHz, antena masih boleh berada di dalam band pada 30 GHz, dan setiap frekuensi di antara.
Array antena lingkaran boleh digunakan untuk meningkatkan keuntungan antena Spiral dikurangkan antena saiz dengan belitan membuat ia satu struktur yang sangat kecil. rongga lossy biasanya diletakkan di belakang untuk menghapuskan kembali lobus kerana corak satu arah biasanya digemari dalam antena sedemikian. antena Spiral dikelaskan kepada jenis; Archimedean lingkaran, lingkaran persegi dan bintang lingkaran dll Archimedean lingkaran adalah konfigurasi yang paling popular
Antena Spiral digunakan secara meluas dalam industri pertahanan untuk aplikasi penderiaan, di mana Wideband antena yang tidak mengambil ruang. Tatasusunan antena Spiral digunakan dalam pesawat tentera dalam julat 1-18 GHz. Aplikasi lain antena lingkaran termasuk GPS, di mana ia adalah berfaedah untuk mempunyai RHCP (tangan kanan sekeliling polarisasi) antena.

ANTENA HORN

Antenna Horn adalah antena yang terdiri daripada logam flared Waveguide yang berbentuk seperti tanduk kepada gelombang radio langsung dalam beam. Antenna Horn digunakan secara meluas sebagai antena di UHF dan frekuensi gelombang mikro, di atas 300 MHz. Mereka digunakan sebagai pemakan (dipanggil tanduk suapan) untuk struktur antena yang lebih besar seperti antena parabola, sebagai antena penentukuran standard untuk mengukur keuntungan antena lain, sebagai antena arahan untuk peranti seperti senapang radar, pembuka pintu automatik, dan radiometers microwave. kelebihan mereka adalah directivity sederhana (keuntungan), SWR yang rendah, lebar jalur yang luas, dan pembinaan mudah dan pelarasan.
Salah satu Antenna Horn pertama telah dibina pada tahun 1897 oleh India radio penyelidik Jagadish Chandra Bose dalam eksperimen perintis dengan ketuhar gelombang mikro.Dalam tahun 1930 penyelidikan pertama eksperimen (Southworth dan Barrow, 1936) dan analisis teori (Barrow dan Chu, 1939) tanduk sebagai antena telah dilakukan.Pembangunan radar di Perang Dunia 2 dirangsang tanduk penyelidikan reka bentuk tanduk suapan untuk antena radar. Tanduk beralun yang dicipta oleh Kay pada tahun 1962 telah menjadi digunakan secara meluas sebagai tanduk suapan untuk antena gelombang mikro seperti hidangan satelit dan teleskop radio.
 ANTENA RABBIT

Antenna Rabbit adalah pilihan yang baik untuk pengguna yang tinggal kurang daripada 20 kilometer dari menara penyiaran DTV dan HDTV. Satu perkara penting pada satu set Antenna Rabbit adalah elemen VHF gelung. Unsur dilampirkan ke tengah-tengah antena dan berbentuk seperti gelung.
Jika Antenna Rabbit anda tidak dilengkapi dengan gelung VHF, ini boleh menghalang anda daripada menerima DTV saluran penyiaran di band VHF.
Beberapa Antenna Rabbit juga dikuasai (dikuatkan). Menggunakan Antenna Rabbit boleh membantu atau menghalang penerimaan DTV anda atau hdtv berdasarkan lokasi rumah anda dan gangguan spektrum. Jika anda mendapati bahawa antena berkuasa anda tidak menerima atau mencapai saluran, cuba cabut plag kuasa dan rescanning saluran.
ANTENA LOOP

 Antenna loop antena radio atau hi fi yang terdiri daripada gelung (atau gelung) wayar, tiub, atau lain-lain konduktor elektrik dengan hujungnya disambungkan kepada yang seimbang talian penghantaran . Dalam perihal fizikal ini terdapat dua antena reka bentuk yang sangat berbeza: gelung kecil (atau gelung magnet) dengan saiz yang lebih kecil daripada panjang gelombang , dan antena gelung salunan dengan lilitan lebih kurang sama dengan panjang gelombang.
Gelung kecil mempunyai kecekapan miskin dan kebanyakannya digunakan sebagai menerima antena pada frekuensi yang rendah. Kecuali untuk radio kereta, hampir setiap AM siaran penerima yang dijual mempunyai antena yang dibina di dalamnya atau terus melekat padanya. Antena ini juga digunakan untuk dapatan arah radio . Satu gelung teknikal kecil, juga dikenali sebagai gelung magnet, harus mempunyai lilitan satu persepuluh daripada panjang gelombang atau kurang. Ini adalah perlu untuk memastikan pusingan pengagihan arus malar gelung. Seperti kekerapan atau saiz meningkat, gelombang berdiri mula berkembang di dalam arus, dan antena bermula untuk mempunyai beberapa ciri-ciri dilipat dipole antena atau gelung diri salunan.
Antena gelung Sendiri salunan adalah lebih besar. Mereka biasanya digunakan pada frekuensi yang lebih tinggi, terutamanya VHF dan UHF, di mana saiz mereka adalah terkawal. Mereka boleh dilihat sebagai satu bentuk dipole dilipat dan mempunyai ciri-ciri yang agak sama. Kecekapan sinaran juga tinggi dan sama dwikutub.

Labels: ,




Older Post | Newer Post